Formula 1 VPN-Suomi

Yleinen

Muuttolintu verestää laulun.

28.01.2013, kulttuuriliitto

Kotiseutuihminen löysi jälleen maailmalta  pienen palan kärsämäkisyyttä. Tämä kirja -aarre löytyi kaukaa Keski-Suomesta.

"Muuttolintu verestää laulun."

Teuvo Karsikas oli syntyisin Kärsämäeltä. Hän muutti aikoinaan Vesannolle ja toimi siellä mm. metallityönopettajana.  Tämän kirjan muutamilla runoilla hän voitti v. 1972 Kansalais- ja työväenopistojen liiton valtakunnallisen runokilpailun. Samana vuonna hän oli mukana Ylivieskan Seudun Taideyhdistyksen julkaisemassa novelliantologiassa ”Eräs kohtaaminen.” Vuonna 1974 hänen runojaan ilmestyi Pohjois-Savon kirjallisen yhdistyksen antologiassa ”puuhelmiä.”  Teuvo karsikas kuoli vuonna 2003 Vesannolla.

Tässä runossa on jotain Kärsämäkistä!

”Aluksi uimme siinä pikkujoessa. Vettä oli pienen uimarin polviin. Siinä oli hiekkapohja ja kova virta.                 Pienin meistä rupesi juomaan, pyllisti ylävirtaan ja ihmetteli, mitä me nauroimme. Me käskimme pyllistää alavirtaan. Näin se vesi on vieläkin kirkas.”